5. Nyhedsbrev

30. august 2005

Op
1. Nyhedsbrev
2. Nyhedsbrev
3. Nyhedsbrev
4. Nyhedsbrev
5. Nyhedsbrev
6. Nyhedsbrev
7. Nyhedsbrev
8. Nyhedsbrev

 

Nyhedsmail (15.04.04)
 
Hej alle
 
Hmmmm - ja, der er blevet lidt længere mellem nyhedsbrevene. Det må være et tegn på, at vi er ved at tilpasse os til "The Middle East". Det er nemlig langt fra alting, der overholder tidsplanerne hernede. Til gengæld er folk utroligt gode til at love noget, som de alligevel ikke kan holde, men så har de jo fred så længe. Hvis det heller ikke holder, lover de så noget nyt - og så har de jo fred lidt igen..... "Keep the man quiet", That's what it's all about. - Den vane gør vi, hvad vi kan for ikke at tillægge os.
 
Det hele har selvfølgelig handlet en del om Formel 1 i nogle uger hernede, og det var da også stort, men lad os starte opdateringen lidt før det:
 
Ca. 4 uger før F1, startede vi på renovering af Batelco-butikken i lufthavnen. Som så meget andet skulle den selvfølgelig være færdig inden Formel 1. Da vi i forvejen havde mere end nok at gøre med at færdiggøre 3 andre butikker, valgte vi at finde en underentreprenør til at udføre alt tømrer- og murerarbejdet. Det viste sig dog, at dette firma havde eksisteret alt, alt, alt for længe i Mellemøsten - og dermed led alvorligt af ovennævnte svagheder. Jeg vil faktisk gå så langt som til at betegne deres tilstand som dybt kritisk. De lovede tingene færdige gang på gang, uden at der skete en sk..! Det endte med, at ALLE måtte hjælpe til for at blive færdige. Selv den rådgivende ingeniør var beskidt når han tog hjem. Jeg har aldrig oplevet noget lignende!
 
Der havde jeg lige en uge, hvor jeg ikke så meget andet end lufthavnens ankomsthal. Det var lidt surt, men også meget interessant. Det var lidt lige som at være på en slags overlevelsestur, hvor alle havde fået den samme opgave, som så skulle løses i fællesskab...
 
Jeg bliver nød til lige at fortælle en episode, fra de dage:
 
Først er det vigtigt at huske på, at der til tider var op mod 40 mennesker i en butik på ca. 50 kvm. På et tidspunkt skulle vi montere to store og meget tunge glaspaneler, som skulle hænge i nogle jern ned i gennem loftet. Det foregik ved at Nigel gav ordre på engelsk, de blev så gentaget på indisk og videregivet til en inder henne ved loftslemmen, som så igen videregav til en pakistaner som lå oppe på loftet og fæstnede møtrikkerne. Det var sent og vi var rimeligt pressede. Omkring 8 mand stod og holdt glaspanelet. Pludselig er Paaul, som er rådgivende ingeniør og et par år ældre end jeg, ved at dø af grin fordi han genkender mindst 4 forskellige sprog inden kommandoerne lander hos rette mand oppe i loftsrummet....
 
Paaul er fra Indien, og for os er indisk jo bare indisk og dermed uforståeligt, men det er imidlertid helt forkert. En aften, hvor Stine var ude og "besøge os" til aftensmad i lufthavnen (...) fortalte Paaul at han faktisk kan tale 7 forskellige sprog -hvoraf 5 er indiske. Han fortalte at der er 14 officielle sprog i Indien og ca. ligeså mange uofficielle, foruden alle dialekterne.
 
Ovenstående historie bare lige for at beskrive lidt om vilkårene hernede og det sprog-roderi vi befinder os midt i...
 
Vi brugte 19 dage på butikken i alt, 3 mere end lovet (...), men vi var færdige den 29. marts, og Batelco var meget taknemmelige for den indsats, der var blevet ydet.
 
Oven på den uge var det med god samvittighed at vi tog to ekstra fridage for at se Formel 1. Det var sgu' fedt !!! Første dag var kun træning, men bare det at høre motorerne var nok til at give kuldegysninger, så jeg faktisk skulle have haft et tæppe med for at holde varmen. Selv med ørepropper var larmen lige på grænsen af, hvad vi kunne holde til. Fredag og lørdag var vejret perfekt og der var overhovedet ingen tegn på at det skulle ændre sig. Vi har nu efterfølgende lært, at der ikke kommer nogen "tegn" på ændringer i vejret - det ændre sig bare - og det går lynhurtigt. Da vi kørte hjemmefra søndag morgen, var det således i et afsindigt blæsevejr, med regnbyger, hvor det nærmest regnede med mudder, fordi der er så meget sand i luften. Da vi nærmede os banen var sigtbarheden under 50m, og vi var sikre på, at det hele var aflyst. Da vi parkerede bilen væltede regnen ned, og vi blev siddende og overvejede, hvad vi skulle. Heldigvis holdt regnen næsten op og vi kunne gå over til tribunen. Arrangørerne have sprøjtet en slags lim ud på ørkenen omkring banen for at holde på sandet, og det hjalp faktisk ret godt. Da vi fandt vores pladser var vejret også blevet noget mere roligt, og der var ved at blive gjort klar til det første løb - asfalten er jo tør igen ca. 10 minutter efter en regnbyge...
 
Selve løbet var der jo som bekendt ikke så meget spænding i, men vi sad, så vi kunne se pitområdet hos McLaren, BMW og Ferrari. Det var perfekt. Vi havde også fin udsigt til præmieoverrækkelsen efter løbet.
 
Hos Cowi er der travlhed. Der skal bygges en ny "Causeway" (en dæmning med en stor vej på) mellem Sitra og Manama. Ja, der er altså én i forvejen, men den er nu blevet alt for lille til trafikken, som bare stiger og stiger hernede. Så løsningen er selvfølgelig at bygge en mere ved siden af den gamle - klart nok. Byggeriet starter nu, og i den forbindelse får Stine i løbet af det næste års tid besøg af 10-15 danske kollegaer, som skal bo her i kortere eller længere tid. Stine arbejder for tiden på at skaffe tilladelser til et nyt stort projekt, som indtil videre er "top secret", alene det er jo med til at gøre det spændende. 
 
Desuden ender det nok med, at vi også får selskab af en af vores gamle studiekammerater fra Odense. Han er i disse dage ved at skrive kontrakt med COWI Bahrain for to år. Mere om det senere...
 
Ellers er vores næste punkt på programmet en uges besøg af far og Kirsten. De har meldt deres ankomst d. 26 april, det glæder vi os meget til. Det er ved at være rigtig dejligt varmt hernede nu - vi får se, hvor meget udendørsaktivitet gæsterne fra nord kan holde til. Hvis de tager 10-kilometers gåture midt på dagen, som de plejer, når de er på ferie, skal vi i hvert tilfælde ikke med - det er helt sikkert...
 
I løbet af den næste uges tid, lægger vi lidt billeder fra Formel 1 mv. på hjemmesiden.
 
I eftermiddag afholdes det årlige raft-race på Bahrain i Al Bander Club (en sejlklub) . Det var meningen at COWI skulle have deltaget med et hold, men det blev aflyst. Derfor må vi nu nøjes med en kold øl på stranden, mens vi ser på.
 
RIGTIG GOD WEEKEND TIL JER ALLE I DANMARK !
- og tak for mange gode mails og postkort !
 
Med venlig hilsen
 
Stine og Peter
P. O. Box 5486
Manama
Bahrain
 
Tlf. privat: +973 17 79 33 15 
 
Email 1: shpr@shpr.dk
Hjemmeside: www.shpr.dk

 

Startside | 1. Nyhedsbrev | 2. Nyhedsbrev | 3. Nyhedsbrev | 4. Nyhedsbrev | 5. Nyhedsbrev | 6. Nyhedsbrev | 7. Nyhedsbrev | 8. Nyhedsbrev


Stine og Peter Rasmussen, Brønsbjergvej 30, 7120 Vejle Ø
Tlf. privat: +45 75 83 70 10, Stine mobil: +45 60 68 03 25, Peter mobil: +45 20 12 42 41